2013. január 8., kedd

Foglalkozása: családanya és sámán

Parbati Rai és Maile Lama nepáli sámánok, két idős asszony, akiket a sámáni kutatásaim során a Kathmandu völgyben ismertem meg.
Mindketten családanyák, emellett aktív gyógyítók és gyógynövények ismerői.

Parbati és Maile









Parbati az ún. mundhum sámánizmus tradíciója szerint gyógyít. A mundhum a Nepálban is honos kiráti nép sámánizmusának az elnevezése. A mundhum abban hisz, hogy minden állatnak, növénynek, hegyeknek, köveknek a természetben létezik egy-egy szelleme és ezekkel igen jól kell bánni, hozzájuk imádkozni illik és nem szabad őket zavargászni, annak csakis rossz vége lehet.
Fő isteneik Sumnima és Paruhang, hasonlóan a hindu vallás szerinti Parvati és Shiva istenpároshoz.
Nagy kultusza van a kirati sámáni hitben az ősök tiszteletének. Minden kiráti családban felépítenek egy kis bódét vagy házikót a család őseinek, ott tüzhelyet és hálóhelyet alakítanak ki az ősök szellemeinek.

Parbati Rai




Maile Lama sámáni öltözetben
Maile tamang sámán. A tamang egy nép elnevezése, mely Tibetből származik, saját nyelvvel, kultúrával és vallással rendelkezik. A vallásuk igen hasonló az ősi tibeti bön valláshoz, mely egy több ezer éves hagyománnyal rendlkező animisztikus vallás.
Maile elkísérte kis kutató csoportunkat a Shivapuri Nemzeti Parkba, ott ősi tamang dalokat (mantrákat) tanított nekünk, melyek állítólag gyógyhatásúak. A hit szerint ezeket  a több ezer éves dalokat már annyiszor hallották az istenek, hogy rögtön tudják, segíteniük kell a sámánnak, aki énekli őket.

Mailét állítólag négyéves korában rabolta el az alacsony növésű, sötét kinézetű őssámán Bonjankhri és alakította őt át  sámánná. Maile határozottan emlékszik arra, hogy ezután a falu sámánjátúl kapott kiképzést, de tizennégy évesen már engedélyt kapott az önálló gyógyításra.
Maile egy egészen különleges tulajdonsága, hogy amikor nevet, s azt szinte állandóan teszi, egy meleg, sugárzó fény veszi őt körül és a legkeserűbb sorsú ember szíve is felmelegszik tőle. Maile a mosolyával is gyógyít.


Maile, Parbati és Katalin 2008-ban


Mindketten nagy szeretettel bántak velem, dobolni tanítottak és a transzállapotú utazások után részletesen megbeszélték velem, vajon mely szellemekkel találkozhattam és hogyan lehet velük "kommunikálni". Ez igen érdekes munka, még akkor is, ha alapjaiban tudom, sehol és semmiféle szellem igazából nem létezik az önmagunkból kivetített szellemeken kívül, mégis kapcsolatba lehet lépni velük. Ezt valószínűleg a C.G. Jung által megfogalmazott "kollektív tudatalatti" alapján lehet megmagyarázni.

5 megjegyzés:

  1. Nagyon tetszenek ezek a gyógyító asszonyok.
    Nálunk régen füves asszonyoknak hívták őket, de közel sem tudtak annyit mint a Nepál-i sámánok.
    Kár hogy sokat kellene utazni hogy megismerjük őket. Köszönjük, hogy Te megismerteted velünk.
    Bella

    VálaszTörlés
  2. Szia Kati!
    Most tudtam csak megnézni a blogot. Gratulálok, nagyon tetszik! (A tibicsokis szerzetes a kedvencem.)
    Üdv Attila

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, igen, a tibicsokist nagyon szeretem én is, elég vicces volt, mert ott egy picit olcsóbb volt, mint Magyaroroszágon :O

      Törlés
    2. Komolyan olcsóbb volt a Tibi csoki, mint Magyarországon? Még a végén kiderül, hogy ott gyártják. ;)

      Törlés
  3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés

Örülök minden üzenetnek, akár névtelenül is :)